onsdag 30. oktober 2013

dagens prosjekt: vask av brudekjolen


som mange andre, så ble også min brudekjole grå istedetfor hvit etter en lang dag både inne og ute. jeg trodde jeg hadde en god idè da jeg funderte på å levere den inn til rens. men etter litt googling fant jeg ut at det var ikke noe sjakktrekk, siden renseriet mest sannsynlig ikke ville ta ansvar dersom de ødela kjolen min. så derfor fant jeg en oppskrift og bega meg ut på rensingen selv. og her får du oppskriften!:

du trenger; omo color flytende, vanish for flekker, en ny tannbørste, et badekar, ei balje, en vaskemaskin med skånsomt program, et hvitt dynetrekk og en dusj.

fyll badekaret med lunkent vann og omo color. dersom du ikke har badekar selv, går det veldig fint å låne av svigermor :) legg kjolen til bløt i 40-60 minutter. bytt vann om nødvendig. skrubb kjolen med tannbørsten der den fortsatt er skitten/grå. bruk vanish på tannbørsten dersom flekkene ikke vil gå bort.

la kjolen renne litt av seg.

vreng kjolen, slik at du får innsida ut.

legg den i en balje så den får rent av seg litt. legg den inn i et hvitt dynetrekk sammen med sløret inn i vaskemaskinen. sett vaskemaskinen på det mest skånsomme programmet (håndvask eller ullprogram), ha eventuelt litt milo i maskinen. still inn til minst mulig sentrifugering.

etter ca en time er kjolen klar til å henges opp. heng den sa på en bred henger (for å unngå hengemerker - du som har stroppeløs kjole må nesten finne ut hva du gjør selv for å unngå dette..), og heng kjolen i dusjen til den er HELT tørr. Pakk den så inn igjen i trekket sitt, og heng den til lagring til dattera di skal gifte seg. :)

lykke til!

4 kommentarer:

Marita sa...

RESPEKT!!

-enkelt og greit!

Mamma sa...

Så god du er :D Fikk du av alt løvet? Fin ny blogg forresten :D Og nå kan dattera di glede seg til hun skal gifte seg ;)

møffi sa...

HEI! Så gøy med ny blogg! Det der med å vaske brudekjolen burde jeg nok gjort for LENGE siden:) Jaja. Gleder meg til bilder og annet på bloggen. PS: Vi har nå bestilt oss 5-6 uker til Afrika og Kenya. Håper dere hadde en fin tur! Hils mannen. Klem

Henriette sa...

Wow! Flink er du! Gleder meg til å følge dere på bloggen. Trist at dere bor så langt borte, men det hjelper litt med bloggen :-) Love you 💜