torsdag 4. september 2014

HØST: plommesyltetøy in the making

Jeg var så heldig å få lov å sanke plommer hos mine svigerforeldre igår. Så idag ble det mitt aller første forsøk på å lage plommesyltetøy. Etter å ha finlest den herlige syltetøyboken jeg fikk til bursdagen, og lært om både pektin og syre, følte jeg meg klar til å begynne på prosessen.

Til ca 3 små glass trenger du:

1200 g plommer
1/2 dl vann
ca 350 g sukker
1/2 sitron

Vask og tørk plommene. Skjær bort stygge flekker. Ha de i ei stor gryte med vann. Kok opp og la koke til plommene faller sammen og steinene løsner. Ta ut steinene etterhvert som de løsner. Bruk evnt en tresleiv for å få steinene helt løse.



Mos fruktkjøttet med en potetstamper dersom du ikke ønsker så store biter i syltetøyet. Ta gryta av plata og rør inn sukkeret, rør til det er helt oppløst.



 Ha gryta på plata igjen og tilsett saften av 1/2 sitron. Rør godt. Kok syltetøyet med minst mulig omrøring til det har nådd en temperatur på ca 104 grader celcius, bruk termometer som tåler høye temperaturer. Jeg bruker et sukkertermometer. Da vil syltetøyet tykne. Ta tykningstest ved å legge en skje med syltetøy på en tallerken. Dra en teskje gjennom og sjekk om streken teskjeen etterlot seg, blir stående. Dersom syltetøyet renner tilbake er det enda ikke ferdig. Ha syltetøyet over på steriliserte glass og tett med lokk. Holdbart i ca 1 år.



Sterilisering av glass: Ha gamle, rene syltetøyglass på en rist inne i ovnen på 100 grader i 20 minutter. Kok opp lokkene i vann i ei gryte og la koke ca 10-20 minutter. Ha syltetøyet på varme glass. Dersom glasset er romtemperert vil det kunne sprekke på grunn av temperaturforskjell.



1 kommentar:

Mamma sa...

Nam nam :)Du er god :)