lørdag 7. juni 2014

Jordbærsyltetøy

Etter en heidundrendes feiring av kreftsykepleierne i kull 12 deltid i Oslo, har vi nå landa igjen her hjemme. Idag kjøpte jeg jordbær (bare fordi de så så gode ut) og laga jordbærsyltetøy til mannen.


Med inspirasjon fra tidenes syltebok (som jeg arvet etter min kjære bestemor), satte jeg igang. Kutta ut konjakken da, som bokas forfatter så gjerne vil ha i syltetøyet sitt :) 


Før sylting, må bærene være rene. De bør helst plukkes selv og ikke skylles. Men siden jeg ikke har jordbæråker enda, måtte jeg plukke de i fruktavdelingen på lokalbutikken. Jeg rensket de da jeg kom hjem, skylte de under kaldt vann og la de på et kjøkkenhåndkle i en times tid for tørking. Hvis ikke du tørker bærene ordentlig, vil de miste smak og bli vasne..



Deretter målte jeg opp 500 g bær og litt i underkant av 100 g sukker. Jeg kutta bærene i fire deler og la i en bolle. 


Så brukte jeg moseren min og moste bærene grovt. Jeg liker biter i syltetøyet!


Så rørte jeg inn sukkeret og hadde jordbærsyltetøyet på glass. Du kan også bruke JAM frysepulver, for å få et fastere syltetøy. Mitt ble ganske flytende. 


mmm! Nå håper jeg på å få denne boka her til bursdagen:


(må jo oppdatere meg litt..)

Ingen kommentarer: