mandag 24. februar 2014

Mandagsmiddag: Pannekaker og tomatsuppe

Jeg husker når vi var små og mamma laget pannekaker. Utrolig gode minner med pannekaka med knasende sukker i munnen etterfulgt av en full skje med rykende varm tomatsuppe. Mannen min skjønner ikke greia med tomatsuppe til, men jeg bare MÅ ha den! Med god hjelp fra mannen (til stekingen) ble det perfekt middag idag med pannekaker og tomatsuppe.

Til to personer trenger du:

5 dl lettmelk
4 dl hvetemel
1/2 ts salt
3 egg
3 ss smeltet smør

Visp sammen halvparten av melken og melet. Tilsett salt og smeltet smør. Visp inn eggene. Tilsett resten av melken. La hvile i 15-20 minutter før du begynner å steke. 

Tomatsuppe:

1/2 gul løk, finhakket
1 fedd hvitløk, presset
litt chili, finhakket
1 boks hermetiske tomater
1 ss tomatpurè
1 ss balsamicoeddik
1/2 dl matfløte
1,5 dl kyllingkraft (buljong utblandet)
salt og pepper

Surr løk, hvitløk og chili i stekepanna til løken er blank og myk. Tilsett resten av ingrediensene. La småkoke i 10 minutter. Mos bitene i suppa med stavmixer til du har en grøtet/jevn suppe. Sett på svak varme og smak til med salt og pepper. Holdes varm til pannekakene er ferdigstekte. 


3 kommentarer:

Mamma sa...

Di suppe er nok MYYYE bedre enn den du fikk da du var liten...jeg brukte bare posesuppe....du er god som lager det fra bunnen av!!!

Kristin sa...

Den var kjempegod!! :)

Unknown sa...

Tomatsuppe må til. Hjemme alene lager jeg ikke tomatsuppe, men må nesten ha det når jeg kommer opp og skal ha pannekaker hos mamma og pappa. Pose-pannekaker og pose-tomatsuppe klager jeg ikke på... Mmmmmmm....