fredag 18. juli 2014

Ferietid! ..og jordbærmuffins

Hei alle sammen! Nå er det nesten en måned siden jeg sist var her på bloggen og oppdaterte.. Beklager det, men jeg tok meg en velfortjent ferie rett og slett. Og var litt i tenkeboksen på om jeg skulle fortsette denne matblogginga. Men etter mange etterlysninger og litt kribling i fingrene etter å skrive blogg, fant jeg ut at jeg ville fortsette! (til dere alles store glede, håper jeg :)). Vi har hatt en fin ferie så langt! Men etter to uker i bobil og påfølgende ei uke på hytta uten strøm og vann, var jeg glad for å komme hjem til kjøkkenet mitt igjen. Denne uka har det blitt mye matlaging og kos hjemme på vår nye terasse, så her kommer noen av oppskriftene på rekke og rad :)

Først ut er disse deilige jordbærmuffinsene, som er hentet fra et av sommerens Kamilleblader. Da det ble regnværsdag tidligere i uka, og Star Wars (alle 6 filmene!) sto på programmet, var det godt med noen deilige muffins som minnet om sol og varme.

Til ca 15-20 muffins trenger du:

100 g romtemperert smør
140 g sukker
2 store egg
240 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
180 ml naturell yoghurt
250 g rensede jordbær, skåret i store biter
3 ss hakkede pistasjnøtter
2-3 ss sukker (kan sløyfes)

Varm ovnen til 180 grader. Visp smør og sukker til det er hvitt (ca 10 minutter med håndmixer). Ha i ett egg av gangen, og rør godt mellom hvert. Sikt i mel, bakepulver og vaniljesukker. Ha i yoghurten. Bland godt sammen og ha i muffinsformer. Stikk ned 3-4 biter jordbær i hver muffins. Dryss over pistasjnøtter og stek på 15 minutter midt i ovnen.


Ingen kommentarer: