søndag 11. mai 2014

Hjemmelagde vårruller

I helga har vi hatt besøk av søstra og svogeren min. Fredag hadde jeg mange timer fri, og tenkte at det var en bra dag å lage vårruller på. Fra bunnen av. Etter at min mann tipset meg om lille Asia butikken i Stavanger, hvor jeg nesten gikk amok forrige gang jeg var der, hadde vi en del vårrulldeig liggende i fryseboksen. Så da var det bare å gå igang:

Til ca 50 vårruller trenger du (det er mange, men de kan fint fryses og tas opp igjen på et senere tidspunkt):

1/2-1 pk kinesisk glass spagetti
3 revne gulrøtter
1 skalk finhakket kål (jeg brukte sommerkål)
2 pk kjøttdeig
2 finhakkede gule løk
1 finhakket chili
salt og pepper
50 stk Springhome Tyjspring Roll Pastry
eggehvite
maisolje til steking/fritering

Sweet chili saus til dypping
en stor, frisk salat
Evnt kokt ris


Stek kjøttdeigen. Stek løk og chili til løken er blank. Stek gulrøtter og kål noen minutter. Bland alt i en stor gryte. Kok opp vann, ha over den kinesiske spagettien og la trekke i 5 minutter. Hell av vannet, og klipp spagettien opp i 5 cm lange biter. Bland med kjøttblandingen. Krydre med salt og pepper etter smak. 

Ta Roll Pastry opp fra frysen ca 1 time før du skal rulle dem. La ligge 50 minutter på benken i romtemperatur. Åpne pakken og legg Roll Pastry på den tallerken. Ha et dampende kjøkkenhåndkle over dem. Ta en og en Roll Pastry. Legg den på en skjærefjøl med en av hjørnene mot deg. Legg på 1-2 ss kjøttfyll. Brett først de to motstående kantene inn mot midten. Rull så vårrullen ved å starte i toppen til den blir en passe stor vårrull. Se bildet:


Når alle 50 vårrullene er rullet, ha 1-2 L maisolje i ei gryte. Kok opp (bør ha kokeplaten på nesten fullt under hele friteringen). Ha vårrullene i gryte, og friter i ca 2 minutter per vårrull.


Slik ser de ut etter fritering. De skal være sprø utenpå og myke og smakfulle inni.


Server med salat og sweet chili saus. Nyt!

Ingen kommentarer: